Hypertenzia, alebo vysoký krvný tlak je choroba, ktorá postihuje čím ďalej tým viac a viac ľudí. Tí ktorí túto diagnózu majú vedia, že život s vysokým krvným tlakom nie je jednoduchý.
O vysokom krvnom tlaku hovoríme keď dosiahne hodnotu 160/95 mmHg a vyššiu. To že trpíte hypertenziou samy nezistíte, nebolí, netlačí, neprejavuje sa žiadnymi signálmi, ktoré by vám dali jasne najavo, že ide práve o tento problém.
Často krát sa príznaky hypertenzie zamieňajú za niečo iné. Hlava vás môže bolieť z kriku, problém so zrakom pripisujeme veku, opuchnuté nohy náročnému dňu v práci. Môže tomu tak byť, ale za týmito problémami môže byť aj hypertenzia. Najčastejšie sa tento problém objaví u lekára pri prehliadke.

ekg

Príznaky vysokého krvného tlaku
Vyhľadajte lekára ak spozorujete niektoré z týchto príznakov, alebo nimi častejšie trpíte.
Bolesť hlavy, slabosť, búšenie srdca, bolesť na hrudníku, problémy so zrakom, dýchavičnosť, opuchnuté nohy.

Neberte hypertenziu na ľahkú váhu.
Vysoký tlak má na náš organizmus nepriaznivý vplyv. Ovplyvňuje ďalšie dôležité orgány, ktoré sa môžu poškodiť. Pri vysokom tlaku sú najviac namáhané cievy, ktoré musia tomuto tlaku odolávať. Ak neodolajú prasknú.
–         Kôrnatenie tepien
–         Ischemická choroba srdca – môže viesť až k infarktu myokardu.
–         Mozgová príhoda – mŕtvica
–         Zlyhanie obličiek (v prípade obličiek to platí aj opačne. Ochorenie obličiek môže vo vašom tele spustiť hypertenziu.)
–         Slepota – prasknuté cievky v oku môžu viesť k výraznému zhoršeniu zraku, ale cievy sa môžu tak poškodiť až dôjde k úplnej strate zraku.

tlakoměr

Znížiť vysoký tlak môžete aj doma.
Lekár vám určite predpíše tabletky na zníženie tlaku. Existuje ale pár spôsobov, ktorými môžete svoj tlak dostať do normálu aj prirodzene.
Hmotnosť – znížte svoju váhu. Pôjde to celkom ľahko ak aspoń mierne upravíte stravu.
Fajčenie – skoncujte s cigaretami. Už pár hodín po poslednej cigarete váš tlak klesne.
Strava –zaraďte do svojho jedálničku zeler, uhorky, cesnak, cibuľu, banán, orechy, strukoviny… tieto suroviny pomáhajú znižovať tlak.
Nestresujte – miesto rozčuľovania sa vyberte prejsť, doprajte si oddych od bežných dní a nájdite si koníčka (záhradka, šach, výlet,…)